Thursday, 17 April 2014

Info : Coca-cola Adalah Haram

Salam Semua,

Coca-cola !
Bukan lagi satu fenomena yang baru tentangnya, adakah ia haram, adakah ia berackohol dan adakah ia akan tabungkan duit setiap coca-cola yang kita beli kepada israilatnatulallah dan adakah ia minuman tapi dibuat cuci jamban??? penuh dengan persoalan. macam-macam lagi yang kita lihat dengan satu jenama coca-cola ini, maka mari kita sama-sama mengambil sedikit sebanyak tentangnya.

Suatu masa dulu saya adalah peminat coke jugak, setiap kali mesti saya akan beli. paling saya suka vanila coca-cola. ulang-ulang minum tak pernah puas. sampai sakit perut pun saya nak jugak minum. bertapa terpengaruh dan tertagihnya saya dengan jenama coca-cola.

tapi sekarang katakan tidak dengan COCACOLA lagi ! hampir setahun lebih saya tak minum coke ni, beli sendiri memang tidak lah kan. saya tak pasti kenapa saya dah tidak mahu membeli jenama coca-cola ni, sebab saya sendiri tidak tahu pun akan ketidak bolehnya meminum jenama ini.

maka saya buat research, saya cari info tentangnya,banyak yang saya baca sebenarnya.ini lah yang saya dapat, then terus kongsi dengan anda semua.


Sebenarnya saya sendiri baru saja tengok jenama coca-caola ini, diaplikasikan dengan Nabi Muhammad s.a.w dan Mekah tempat paling mulia. MashaAllah.

Mari kita sama-sama menimba ilmu bersama. Fakta coca-cola :

1.Coca-Cola mampu menghakis tulang. Hal ini dapat dibuktikan apbila kita masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari. 

2. Coca-Cola digunakan untuk mencuci tandas : Masukkan air Coca-Cola ke dalam  mangkuk tandas dan biarkan selama 1 jam. Kemudian anda ‘flush’. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan ‘citric asid’ yang berada dalam air tersebut.

3. Untuk menghilangkan kean karat pada bumper kereta jenis chrome: caranya adalah dengan lap buper tersebut dengan aluminium foil yang direndam dalam air coca-cola. kesannya karat tersebut akan hilang .
4.untuk menghilangkan hakisan pada terminal bateri kereta : tuang saja air coca-cola asti akan kesan hakisan hilang serta merta..
5. untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : sekali lagi tuang setin coca-cola, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.
6. untuk menghilangkan kesan minyak/lekit pada pakaian  : letakkan air coca cola ke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa . kesan minyak tu pasti hilang.
7.coca-cola mempunyai bahan aktif seperti phosphoric asid. ia mempunyai nilai pH antara 2.8 hingga 3.2. ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. asid tersebut juga menghakis kekuatan  tulang belakang kita dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama penyakit osteoporoosis.
8. kandungan gula dalam air coca-cola bersamaan dengan 18 sudu cwan teh. kandungan gula yang tinggi ini akan menjurus kepada penyakit Diabetes.
9. menurut fakta yag dikeluarkan oleh pejabat agama islam, oleh kerana kndungan alkohol yang terdapat dalam air coca cola, maka adalah haram bagi seorang muslim meminumnya.
10. untuk pengetahuan pembaca , coca-cola diharamkan perjualannya di israel demi menjaga kesihatan rakyatnya. jadi meminum air coca-cola bukanlah suatu diet yang betul walaupun terdapat coca-cola diet yang dijual di pasaran.
*Walaupun air Coca-cola tidak diharamkan penjualannya di Malaysia,namun haruslah kita ingat bahawa minuman ini memberikan pelbagai  keburukan kepada kesihatan kita. Jadi ,mengapa perlu kita mengambil lagi minuman ini sedangkan kita telah tahu bahayanya.#Copy J
Terima Kasih Sudi Baca.

11 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedap lg air masak..huhuh

Intan Saffyna said...

@nuyui a.k.a miss YUIkan.. minum air putih lagi banyak khasiatnya :)

QasehnyaRania said...

betul tu dik.
akak pernah tgk video org cuci bumper keta guna air coca cola..huahua

alhamdulillah dh berapa tahun akak tinggalkan minum bergas ni.. :)

Hafezah Yusoff said...

uihhh bahayanya, nasib baik tak pernah minum kecik-kecik dulu jer

Intan Saffyna said...

@QasehnyaRaniasama la sy pun dah tengok :)

Intan Saffyna said...

@Hafezah Yusofftula kan.. sy dah berenti dah :)

Qaseh Vee said...

saya bukan penggemar air bercarboat ... alhamdulillah .

Intan Saffyna said...

@Qaseh Veebagus la mcm tu :)

Nur Ayuni Abd Majid said...

MCD pon sama jugak,produk NESTLE pon sama jugak.jom kita BOIKOT

ayut said...

Lma xminum air gas....automatik lma xminum dh

Intan Saffyna said...

@Nur Ayuni Abd Majid jom-jom :)

 
The Author@Copyright©All Right Reserved by Intan Saffyna