Sunday, 13 April 2014

Tips : Cara Saya Menjaga Kulit Supaya Segar Dan Bebas Jerawat.

Salam Girl,

Cara saya sangat berkesan untuk saya. kalau anda insyaallah berkesan jugak, apa-apa pun mesti kena cuba dulu, kalau tak mana nak tahu keberkesanannya kan.kan. Lagi pun bukan senang saya nak publish entry ni. ahh saya tak layak pun nak buat tips macam ni, sebab saya bukannya hebak macam korang  nak kemuka kaki kan tips.


Tapi,
Jauh di sudut hari murni saya ni nak buat perkongsian bersama dengan apa yang buat untuk penjagaan kulit muka. mengikut pengetahuan saya. saya hanya mengunakan air dan jugak lidah buaya sahaja.


Air.
  1. Air memang keperluan asas setiap manusia. betul. oleh itu banyak minum air putih supaya kulit muka kita akan cerah,gebu dan lembab. boleh jugak kempis kan perut buncit. eh lari tajuk.
  2. Cucilah muka setiap hari dalam sehari sekurang-kurang 7 kali. mujarab. janganlah tunggu muka melekit, berminyak baru nak cuci kan. kalau boleh hindar ia terjadi. sebab jerawat senang je datang. sayang kulit muka tau.
  3. Air wuduk boleh serikan wajah dan membuat kesegaran pada kulit. tak semestinya nak solat je berwuduk, dikala kita duduk saja-saja pun berajin-rajinlah berwuduk. kalau nak tido pun ok. katanya kalau kita dalam keadaan berwuduk, syaitan susah nak ganggu. 
Lidah Buaya.
Saya buat masker dengan gel lidah buaya ni,rasa sejuk dan segar je bila dah tempek kat muka. senang je nak dapat lidah buaya ni, boleh tanam kat umah, pastu petik je. hehe kalau bagi yang tak tahu nak ambik kat mana, meh la datang petik kat rumah saya.
  • Kelebihan lidah buaya.
Keistimewaan lidah buaya ini terletak pada gel-nya mengandung lignin yang mampu menembus dan meresap ke dalam kulit sehingga membuat kulit tidak cepat kering dan selalu kelihatan lembab. Lendir ini akan menahan hilangnya cairan tumbuh dari permukaan kulit. membantu menguatkan jaringan kulit sehingga tidak mengendur, serta membantu mencegah penuaan.
  • Melicinkan kulit muka.
Amalkan sapu lendir lidah buaya setiap kali sebelum tidor sebab ia boleh melicinkan kulit muka. jugak boleh menghilangkan parut jerawat. lendir lidah buaya lebih baik daripada cream lidah buaya yang mengandungi bahan kimia. lebih mujarab pakai yang asli. 
  • Menghilangkan Jerawat.
Lidah buaya juga dapat menghilangkan jerawat, Lidah buaya dianggap sebagai pembersih wajah terbaik. ia membantu anda menghilangkan jerawat dan mengecilkan pori-pori wajah. 

Cara-caranya :
-petik sebatang lidah buaya.
-hiriskan duri dia, dan keluar kan gel/lendir lidah buaya.
-hadap cermin pasti sapukan kat seluruh muka. 
-tunggu 15 minit sehingga kering. p la main pou dulu.
-last basuh muka dengan air suam. lap dengan kain bersih.

Sekian saja tips saya untuk kali ini. saya harap berguna untuk anda.
Terima kasih sudi baca.

20 comments:

Lee Wa Wan said...

nice tips :)

Sha Malek said...

salam :)
aah, lidah buaya sejuk je pakai..
tp skrg dah x amalkan,
pokok pun dah xde..

Intan Saffyna said...

@Lee Wa Wan THANKS DEAR :) JOM LA AMALKAN..

Intan Saffyna said...

@Sha Malek mmg bestkan lidah buaya.. :)

Yun Sing said...

Nice sharing :) Hahaha.. 15 minit nak main pou? xD

Intan Saffyna said...

@Yun Sing THANKS DEAR, NAK MAIN SUGER CRUSH :)

MaMa MuRsYiD said...

blh amalkan ni..
membalas kunjungan dan follow sekali,salam perkenalan

Intan Saffyna said...

@MaMa MuRsYiDsalam kenal, tq sudi follow sini :)

Intan Saffyna said...

@MaMa MuRsYiDsalam kenal, tq sudi follow sini :)

Intan Saffyna said...

@MaMa MuRsYiDsalam kenal, tq sudi follow sini :)

Nira said...

dh pnh cuba....alhamdulillah agak mnjdi N mjimatkan kos :)

Pha Is said...

nice share.. selamat menjaga kulit..

Intan Saffyna said...

@Nira MMG JIMAT KAN DEAR, BEST PULAK TU :)

Intan Saffyna said...

@Pha Is thanks dear :)

Intan Saffyna said...

@Pha Is thanks dear :)

Akak Adek said...

ish, kena cuba ni- kat umah tanam jer pokok ni..,tp buat dek je.. =D

Intan Saffyna said...

@Akak Adek rugi tak cuba tau, jimat :)

syazatty said...

selain lidah buaya, ade tak lagi petua lain?? hehehe..

Intan Saffyna said...

@syazatty ada bnyak lagi, petua nenek saya bagi, nt saya update.. insyaallah :)

Anonymous said...

Are there similarities between the a couple or are they
completely different from each other. A higher salary may not go very far in a city
with higher transportation, food, energy, housing and health care costs.
In most cases this liability is covered by an insurance company.


Look into my site; Gary Neinstein

 
The Author@Copyright©All Right Reserved by Intan Saffyna